Testuj bezpłatnie Portal Ochrony Środowiska przez 48h i zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności.
Testuj terazWprowadzenie nowych przepisów dotyczących gospodarowania odpadami z tworzyw sztucznych oraz opłat produktowych, które weszły w życie 24 maja 2023 r., przyniosło znaczące zmiany dla przedsiębiorców w Polsce. Ustawa produktowa została zmodyfikowana w celu wprowadzenia wymogów dyrektywy Single Use Plastics (SUP). Ta dyrektywa ma na celu regulację jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych. Przedsiębiorcy z różnych sektorów, takich jak handel detaliczny, gastronomia czy producenci, muszą spełnić określone obowiązki związane z wprowadzaniem do obrotu produktów SUP, aby dostosować się do nowych wymagań prawa. Muszą także zarejestrować się w BDO. Te kroki mają na celu ograniczenie negatywnego wpływu plastiku na środowisko i promowanie zrównoważonego gospodarowania odpadami.
Zdarzają się sytuacje w których firma przenosi się do innego miejsca. W takim przypadku numer BDO nadany przedsiębiorcy pozostanie nadal taki sam, ponieważ jest on przypisany do NIP, a nie do lokalizacji firmy. Jakie zmiany przedsiębiorca musi jednak wprowadzić do BDO?
Wątpliwości interpretacyjne, co do tego, czy odpady po półproduktach trzeba uznać jako powstające w instalacji czy nie, wynikają z tego, że przepisy nie określają jednoznacznie, czym są odpady wytworzone, w wyniku działania instalacji, w związku z eksploatacją instalacji, w instalacji.
Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach w przypadku wygaśnięcia, cofnięcia, uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji związanych z gospodarką odpadami marszałek województwa dokonuje z urzędu, bez konieczności wydawania odrębnej decyzji, wykreślenia podmiotu z rejestru bazy danych o odpadach. Jak interpretować ten przepis?